İLMİHAL...MEKRUH OLAN VE OLMAYAN KIRAATLER
Namazın bir rekâtında bir sûre, diğer rekâtında da arada iki veya daha ziyâde bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması mekruh değildir. Fakat arada yalnız bir sûrenin bulunması mekruhtur. Meselâ, Fîl (elemte-ra...) Sûresinden sonra Kureyş (li îlâfi...) Sûresini bırakıp Mâûn (eraeytellezî...) Sûresini okumak mekruhtur.
Bir namazda bir ayet-i kerime tekrar edilse, meselâ; bir sûre bir rek'âtta iki defa okunsa veya bir sûre her iki rekâtta da okunsa bakılır: Eğer kılınan nafile bir namaz ise mekruh olmaz. Fakat farz namaz ise, unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özürden dolayı olmayınca mekruh olur.
Birinci rekâtta Nâs sûresi (Kul eûzü bi rabbinnas...) okunsa, ikinci rekâtta da bu sûrenin okunması münâsip olur. Çünkü tekrar etmek, geriye dönüp okumaktan ehvendir. Ancak hatim ile namaz kılan bir kimse, birinci rekâtta "Muavvızeteyn" (Felak-Nâs) sûrelerini okumuş ise, ikinci rek'âtta Fatiha'dan sonra Bakara Sûresi'nden bir miktar okur.
İkinci rekâtta, birinci rek'âtta okunan sûrenin üstündeki sûreyi -kasden olmasa bile okumak-, mekruhtur. Meselâ birinci rek'âtte İhlâs (kulhüvallahü ehad...) Sûresini, ikinci rek'âtte de Tebbet Sûresini okumak mekruhtur. Bununla beraber okunmaya başlanmış ise terk edilmemelidir. Bunun nafile namazlarda mekruh olmayacağını söyleyenler de vardır.
Ayakta okunan âyetleri rükûya giderken bitirmek mekruhtur. Okunan âyetleri ve sûreleri namaz içinde parmakla saymak da İmam-ı A'zâm'a göre mekruhtur. İmâ-meyne göre bunda bir beis yoktur.
Farz ve nafile namazlarda, ikinci rekâtları birinci rek'ât-lardan uzun yapmak mekruhtur. Fakat nafilelerde üçüncü rek'âtlarda okunan âyetleri birinci ve ikinci rek'âtlardan uzun tutmakta kerahet yoktur. Çünkü nafilelerde her iki rek'ât müstakil bir kısım sayılır.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder