DEMİRYOLLARIMIZ
Dünyada ilk demiryolu 1830'da İngiltere'de Liverpol-Mancester arasında yapılmıştır. Osmanlı Devleti'nde ise 1851'de Kâhire-İskenderun, 1856-60 Köstence-Çernova, 1856-66 İzmir-Aydın, sıra ile; Dedeağaç-Manastır, Haydarpaşa-Ankara, Mudanya-Bursa, Eskişehir-Konya, Adana-Halep-Şam-Kudüs, Adana-Bağdat, Ha-midiye-Hicaz... demiryolları yapılmıştır. O zaman dünyada en uzun demiryolu Osmanlı Devleti'ndeydi. Bugünkü sınırlarımız için-de 4138 km'si kalmıştır.
1870'de Avrupa şehirlerini İstanbul'a bağlayacak 1274 km'lik demiryolu yapılmaya başlanır. İlk etapta 15 km'lik Yedikule-Küçükçekmece arası bitmiş ve tren çalışmaya başlamıştır. Fakat, Yedikule'nin şehre uzak olmasından Demiryolu'nu yapan şirket Sirkeci'nin ilk istasyon olmasını ister. Yolun Topkapı Sarayı içinden geçmesi gerekmektedir. Sarayda bulunan bazı köşk ve bahçelerin yıkılması lâzımdır. Kurulan komisyon bir karar alamaz ve iş padişah Sultan Abdülaziz Hâna intikal eder.
Osmanlı padişahlarının bütün teknolojik gelişmeler için takındığı tavır, verdiği şu ibretli cevaptan anlaşılır: "Memleketime demiryolu yapılsın da, isterse sırtımdan geçsin, razıyım." (Tarih ve Medeniyet-'Ekim-94)
1856 - 1922 yılları arasında Osmanlı Devleti'ne ait topraklarda şu hatlar yapılmıştır:
· Rumeli Demiryolları 2383 km normal hat,
· Anadolu-Bağdat Demiryolları 2424 km normal hat,
· İzmir-Kasaba ve uzantısı 695 km normal hat,
· İzmir-Aydın ve şubeleri 610 km normal hat,
· Şam-Hama ve uzantısı 498 km dar ve normal hat,
· Yafa-Kudüs 86 km normal hat,
· Bursa-Mudanya 42 km da hat,
· Ankara-Yahşihan 80 km dar hat. Toplam 8 618 km |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder